2019
Hanako Sawada Lacerda, Rio de Janeiro / Brazil
"The Creative Thinking of Schoenberg: Exploring Opportunities for Musical Learning Today."

Markus Böggemann, Kassel / Germany
Schönberg 1914-21 - Lebenswelten und Werke

Steven J Cahn, Cincinnati / USA
The German-Jewish Tradition of Self-Cultivation in Music:
“Bildung” from A. B. Marx to Arnold Schoenberg

Pamela Cooper-White, NY / USA
“Schoenberg’s Moses, Freud’s Moses: A Comparative Study.”

2018
Philip S Stoecker, NY / USA
Berg’s analyses of Schönberg’s String Quartet, op. 10; the Serenade, op. 24; and the Woodwind Quintet, op. 26

Jeremy Eichler, Boston / USA
Schoenberg’s family history and its relationship to the ideals of Bildung und Kultur as defined in George Mosse’s seminal study German Jews Beyond Judaism; Schoenberg’s conversion to Protestantism; Schoenberg’s early relationship to Arnold Rosé and the Rosé Quartet; and the re-interment of Schoenberg’s remains in Vienna’s Zentralfriedhof in 1974.

Asasello Quartett, Köln / Germany
Forschungsstipendium zur Vorbereitung des Schönberg-Streichquartett-Zyklus im Mai 2018 (anlässlich 20 Jahre ASC). Der vierteilige Zyklus mit Schönbergs Streichquartetten wurde erstmals am Center im Mai 2018 gespielt, im Herbst 2019 in Köln wiederholt und soll auch an anderen Orten präsentiert werden. Die Aufführungen von Schönbergs Streichquartetten wurden dabei in ein dramaturgisches Gesamtkonzept eingebettet, wofür intensiv im Archiv recherchiert wurde.

2017
Asasello Quartett, Köln / Germany
Forschungsstipendium zur Vorbereitung des Schönberg-Streichquartett-Zyklus im Mai 2018 (anlässlich 20 Jahre ASC). Der vierteilige Zyklus mit Schönbergs Streichquartetten wurde erstmals am Center im Mai 2018 gespielt, im Herbst 2019 in Köln wiederholt und soll auch an anderen Orten präsentiert werden. Die Aufführungen von Schönbergs Streichquartetten wurden dabei in ein dramaturgisches Gesamtkonzept eingebettet, wofür intensiv im Archiv recherchiert wurde.

2016
keine Vergabe

2015
Mark Berry, London / UK
Rethinking narratives of post-Wagnerian musical history: The case of Arnold Schoenberg

Charles Stratford, Boston / USA
Schönberg, the Serenade op. 24 and Classicism

2014
Fusako Hamao,Santa Monica / USA
Study of Schoenberg’s Sketches and Drafts Written on “JE & Co. No. 12a 20 linig.”

Jean Paul Olive, Paris / France
Musikalische Prosa und instrumentale Geste: Arnold Schönbergs Pierrot lunaire

Franciszek Araszkiewicz, Kraków / Poland
Coherence of serial technique and counterpoint in Arnold Schönberg’s dodecaphonic works

2012
Josep Barcons, Barcelona / Spain
Moses und Aron

2011
Simon Walsh, Michigan / USA
Die glückliche Hand op. 18

Avior Byron, Yavne / Israel
Aufführungspraxis bei Arnold Schönberg

Felix Emter, Berlin /Germany
Von heute auf morgen op. 32


2010
Golan Gur, Berlin / Germany
History as Progress: Arnold Schönberg and the Ideology of Progress in Twentieth-Century Musical Thinking

Charles Stratford, Brigham Young University / USA
Pierrot lunaire op. 21

Thomas Giraud, Paris / France
Die wirtschaftlichen Bedingungen der Kunstproduktion Arnold Schönbergs von 1904 bis 1921


2009

Sabine Feißt, Arizona State University, Tempe / USA
»Arnold Schönberg in America«

Gordon Root, State University of New York, Fredonia / USA
»Models for Beginners in Composition«

Nuria Nabieva, Academy of Arts, Ufa / Russian Federation
»Symbolism«

2008
Bryan Proksch, McNeese State University, Lake Charles / Canada
»Schönberg und Debussy«

Hasan Isben Önen, Universität Ankara / Turkey
»Remarks to Form in Architecture and Music«

J. Daniel Jenkins, University of South Carolina / USA
»Schönberg as Energeticist«

Eric Lecler, Université de Provence Aix-Marseille / France
»Moses und Aron«

Charlotte Cross, New York / USA
»Manuscripts T37.08 and T35.2 from Schönberg’s Gedanke Project:
A Publication of Transcriptions, English Translations and a Commentary«

Eva Schönnenbeck, Université Paris Saint Denis / France
»Die Bedeutung der Polyphonie in den atonalen Werken Schönbergs«

2007
Renate Rohlfing, New York / Hawai / USA
»Buch der hängenden Gärten«

Deborah H. How, Mount St. Mary’s College, Los Angeles / USA
»Arnold Schoenberg’s Piano Suite, op. 25: Paradoxes and Innovations in Music after World War I«

Stefanie Rauch, Philipps-Universität, Marburg / Germany
»Die Arbeitsweise Arnold Schönbergs – Kunstgenese und Schaffensprozess«

2006
Markus Böggemann, Universität der Künste, Berlin / Germany
»Schönbergs Mozart: Zwischen Radikalisierung und neuer Normativität« sowie »Arnold Schönbergs musikalischer Expressionismus zwischen avantgardistischer Kunstprogrammatik und Historismusproblem«

2005
Alfred W. Cramer, Pomona College, California / USA
»The Sound of Atonality«

Jean-Jacques Dünki, Musik-Akademie Basel / Switzerland
»Schönbergs Zeichen. Wege zur Interpretation seiner Klaviermusik«

Alexander Carpenter, University of Prince Edward Island / Canada
Research on the waltz as is occurs in Arnold Schoenberg's music.

Matthias Pazdzierny, Musikhochschule Stuttgart / Germany
»Die Aufführungslehre Arnold Schönbergs«

Russell Knight, University of California / USA
Arnold Schönbergs »Erwartung« op. 17

Hasan Isben Önen, Middle East Technical University, Ankara / Turkey
»On Arnold Schönberg. The abstraction of abstract. A socio-cultural study«


Elizabeth Keathley, University of North Carolina / USA
Arnold Schoenberg’s female students

2004
Daniel Callahan, New York University / USA
»Transfigured Text: Richard Dehmel's Weib und Welt and the Music of Arnold Schönberg's Dehmel-Jahr«

Esteban Buch, École des Hautes Études en Sciences Sociales, Paris / France
»Arnold Schönberg und die Musikkritik bis zum Skandalkonzert 1913«

2003
Jean-Jacques Dünki, Basel / Switzerland
»Arnold Schönberg’s Piano Music«

Florian Heesch, University of Cologne / Germany
»The influence of August Strindberg on opera in the first half of the 20th century«

Ralf-Alexander Kohler, TU Berlin / Germany
»Zur Werkgenese der Jakobsleiter«

Stephen Peles, University of Alabama Tuscaloosa / USA
»Moderne Psalmen«

Sokol Shupo, Universität Tirana / Albania
»Harmonielehre« (Quellenrecherchen und Übersetzung ins Albanische)

Felix Wörner, Staatliches Institut für Musikforschung Preußischer Kulturbesitz, Berlin / Germany
»Untersuchungen zur frühen Schönberg-Biographik«; »Dodekaphonierezeption«

2002
Ina Karr, University of Freiburg / Germany
»Arnold Schönberg and the Stage«

Áine Heneghan, Trinity College Dublin / Ireland
»The relationship between principles of the Schönbergian Formenlehre and the early evolution of the twelve-tone method«

2001
Annegret Seidel, Kunsthaus Dresden / Germany
»Arnold Schönberg: Paintings and drawings (Kuratierung)«

Matthias Herrmann, University of Dresden / Germany
»Schönberg and Dresden/Leipzig«

Ralf-Alexander Kohler, TU Berlin / Germany
»Arnold Schönberg: Spätwerk«

Markus Böggemann, Hochschule der Künste Berlin / Germany
»Arnold Schönberg: Suite for String Orchestra«

Andreas Jacob, Folkwang-Hochschule Essen / Germany
»Arnold Schönberg als Musiktheoretiker«

Richard Kurth, University of British Columbia, Vancouver / Canada
»Arnold Schönberg: Echoes of the Unrepresentable«
»The Art of Cadence«

Michelle Duncan, Cornell University Ithaka / USA
»Music and Memory«

Marinella Ramazzotti, University of Bologna / Italy
»Pierrot lunaire«, »Moses and Aron«

2000
Andreas Jacob, Folkwang-Hochschule Essen / Germany
»Arnold Schönberg: Der musikalische Gedanke«

1999
Marc Kerling, University of Bonn / Germany
»Moses and Aron«

1998
Elisabeth Sommernes, University of Oslo / Norway
»Arnold Schönberg: Paintings and drawings«

Further projects at the Arnold Schönberg Center sponsored by the Avenir Foundation:

• Multi-Media Exhibition on the Life and Work of Arnold Schönberg (1874 – 1951) “An Exhibition To Be Heard”
• Critical Complete Edition of the Writings of Arnold Schönberg
• Schönberg Correspondence Digitizing Project
• Arnold Schönberg. Catalogue raisonné
• Outreach programs for children and teenager
• International Student Exchange, Schönberg Academy